زهرا فرود : "مجید رستگار "فارغ التحصیل رشته تدوین سینما از دانشگاه هنر و دانش آموخته موسسه هنری کارنامه در رشته کارگردانی است که با ساخت مستند موفق "عابدان کهنز" در سال ۹۷ به سرعت به شهرت رسید،او از سال ۱۳۸۱ با تصویربرداری به صورت آماتور وارد این عرصه شد و پس از فراگیری هنرهای مختلف از جمله تصویربرداری ،تدوین ،جلوه های بصری واصلاح رنگ و کارگردانی هم اکنون توانسته بیش از چند هزار اثرکوچک و بزرگ در زمینه های ذکر شده را در کارنامه هنری خود ثبت کند رستگار تا کنون جوایز متعددی را از جشنواره های داخلی و خارجی در عرصه های تدوین وکارگردانی را از آن خود نموده و پشت پرده توری، پرچم، ترکش کن و بیب از جمله آثار او در عرصه فیلمهای کوتاه است همچنین پاکار، چله همدلی و روایت کربلا نیز از برنامههای تلویزیونی این کارگردان محسوب میشوند، کارگردان وضعیت زرد که ساخت نماهنگ های محترم با نو،دفاع از شط، بریم بالا بالاتر، مدرنیته ایست و با من رابرعهده داشته می گوید سریال وضعیت زرد اثری متفاوت و دیالوگ محور است که با فاصله گرفتن از هرگونه فضاسازی و لوده بازی سعی دارد طنزی شریف ارائه دهد و با مخاطبان ارتباط کلامی و بصری داشته باشد.
"مجیدرستگار" کارگردان سریال تلویزیونی وضعیت زرد به خبرنگار دیباچه گفت:این سریال با نگاهی به موضوع فضای مجازی که امروزه بخش زیادی از زندگی جامعه را به خود اختصاص داده سعی دارد عملکردهای اشتباه کاربران در بهره گیری از این فضا را در قالب طنز به چالش بکشد.
او افزود: بحث مسائل عاطفی، روابط همسران و توجهاتی که پایداری این روابط میطلبد در کنار مبحث بهره گیری برخی مجریان از الفاظ انگلیسی که با فرهنگ مردم و جامعه همخوانی ندارد از برخی موضوعاتی هستند که وضعیت زرد آنها را بررسی و کنکاش می کند همچنین بخشی از مهم ترین مسئله نقد و بررسی این مجموعه مشاغل مجازی ،روابط اجتماعی و مسائل سیاسی، ازجمله موضوع انتخابات ، شوراها، مجلس و همینطور ریاست جمهوری دارند را در بر می گیرد.
کارگردان برنامه های تلویزیونی هم بازی، گنج و سینما- زندگی در ارتباط با وضعیت زرد به عنوان نام انتخابی برای این سریال ادامه داد: طعنه به دستاوردهای هستهای و کیک زرد در کنار به تصویر کشیدن وضعیت شخصیت های داستان به ویژه کاراکتر اصلی که در پیشبرد قصه دچار برخی چالش ها می شود و به واسطه آن وضعیتی بحرانی رارقم می زند که سایرکاراکترها رانیز درگیر میکندازاین رو بانگاه به این جریانات ،نام وضعیت زرد برای این سریال انتخاب گردید.
"مجیدرستگار " که در چند ماه گذشته کارگردانی مجموعه طنز حرف شم نزن و کارگردانی هنری و تدوین مستند ایکسونامی 3 و کدهای سیاه را بر عهده داشته افزود :این سریال به لحاظ محتوا ،ساختار و نوع نگاه خود به برخی معضلات و مسائل جاری در اجتماع و همینطور انتخاب بازیگر ساختار شکنی کرده و با بازی گرفتن از چندین نقشآفرین که از چهرههای شاخص عرصه بازیگری نیستند ولی بازیگرانی بسیار توانمندند به ارائه مفاهیم و کلیت خود به مخاطب میپردازد و از آنجا که در نظر داشتیم بیننده با داشتن ذهنیت از نقش آفرینی هنرمندان چهره در آثار دیگر به وضعیت زرد نگاه نکند و طنز جاری در این سریال را به بهانه بازیگران مطرح آن به تماشا ننشیند از هنرمندان چهره استفاده نکردیم تا بتوانیم با مخاطب حرف بزنیم و با دیالوگ که اصل و پایه وضعیت زرد بر بنای آن پیریزی شده مخاطب را بخندانیم و با خود همراه کنیم و به طور کل عدم استفاده از نقش آفرینان چهره برای شخصیت های اصلی ،ایده و تفکر خوبی بود که از سوی حامد بامروت نژاد تهیه کننده وضعیت زرد و گروه کارگردانی صورت گرفت.
این کارگردان گفت:مخاطب دنبال چهرههای جدید است چرا که سالهاست با یکسری بازیگر در سینما و تلویزیون مواجه بوده که برایش آورده ای ندارد بنابراین قطعاً دنبال این خواهد بود که کاراکترها و تیپ های جدید ببیند وبا آنها جلو برود از این رو نیاز است هر چند سال یکبار این اتفاق بیفتد و هر پروژه و اثری حداقل از بازی چند شخصیت جدید بهره ببرد و در این زمینه بازیگران تئاتر سرمایههای بکری هستند که متاسفانه به دلیل تفکر برخی سازندگان آثار به علت چهره نبودن و احتمال برگشت نداشتن سرمایه های صرف شده برای تولید ، از بازی این هنرمندان بهره گرفته نمی شود در صورتی که تئاتر دارای جوانان مستعد و با انگیزه ای در زمینه بازیگری است که فقط شانس و فرصت نشان دادن و اثبات نمودن توانایی های خود در عرصه سینما و تلویزیون را نداشته اند.
کارگردان سریال طنز وضعیت زرد ادامه داد :متن خوب یکی از مولفه های تولید یک اثر موفق و ماندگار است و فیلمنامه وضعیت زرد که به قلم علی عمو کاظمی به رشته تحریر درآمده از مولفه کیفیت متن برخوردار بود و البته اتاق فکری که این مجموعه با همراهی حامد بامروت نژاد تهیه کننده و محمدرضا شهبازی بازیگردان وضعیت زرد داشت توانست در شکل دادن قصه و کلیت کار به نویسنده مجموعه در راستای نگارش دیالوگهای موفق وخوب کمک کند.
او که تدوین و اصلاح رنگ و نور مستندهای آکلانتین،گلک و ترال را بر عهده داشته که هر سه جوایز داخلی و خارجی در بخش تدوین و کارگردانی داشتند گفت: تمرین ،دورخوانی ها و شخصیت سازی های این سریال با همدلی 4 بازیگر جوان و اصلی حدود یک ماه به طول انجامید تا بتوانیم در شخصیتپردازی ها موفق عمل کنیم البته این بازیگران نیز خود تلاش های زیادی را در راستای ایفای هرچه بهتر نقش و باورپذیر نمودن کاراکتر هایشان در وهله اول برای خود و به تبع آن برای مخاطب به کار گرفتند و سرانجام با همکاری هم توانستیم شخصیت ها را شکل دهیم همچنین همه عوامل گروه از جمله طراحی صحنه و لباس و گریم نیز تمام سعی خود را به کار بستند تا کاراکترهای وضعیت زرد تناسب زیادی با نقش هایشان داشته باشند و شخصیت ها بتوانند هرچه بیشتر با مخاطب ارتباط برقرار کنند.
رستگار که ساخت نماهنگ "بریم بالا بالاتر" برای فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع را برعهده داشته افزود: وضعیت زرد به طور کل با نگاهی نقادانه به محتوای فضای مجازی سعی دارد مخاطب را هرچه بیشتر با معضلات برخی از محتواهای این فضا ازجمله مغایرت نداشتن آنها با واقعیت های زندگی آشنا کند و در این زمینه در این سریال مخاطب شاهد سکانسی خواهد بود که شخصی با استفاده از تصاویر کروماکی سعی می کند نشان دهد که در فرانسه به سر می برد و یا یکی از شخصیتهای وضعیت زرد با بهره گیری از فتوشاپ و قرار دادن عکس خود کنار عکس علی حاتمی تلاش میکند تا بازدید از پستها و صفحات مجازی اش را چند برابر کند و از این راه به درآمدزایی بپردازد و در واقع وضعیت زرد بازگو کننده این قضیه است که بیشترین آثاری که در فضای مجازی منتشر میشوند از تمامیت صحت و درستی برخوردار نیستند و فقط برای نوعی بازی درجهت تغییر نگاه و فریب مخاطب ارائه می شوند.
مجید رستگار کارگردان سریال وضعیت زرد که پیش از این برای ساخت مستند داستانی عابدان کهنز برنده بهترین مستند و فانوس جشنواره عمار شد خاطر نشان کرد: از حامد بامروت نژاد تهیهکننده این سریال تشکر میکنم که این فرصت را به بنده دادند تا بتوانم خود را محک بزنم و امیدوارم توانسته باشم موفق عمل کنم اگرچه بامروت نژاد در تمامی مراحل با ایجاد فضای آرام و دوستانه سعی کردند با حضور موثر و ویژه خود درپیشبرد روند تولید دلسوزانه و دغدغهمند عمل کنند تا بتوانیم اثری موفق و ماندگار را به مخاطبان ارائه دهیم.
گفتنی است مجیدرستگار که نامزد بهترین تدوین برای مستند گلک از جشنوارههای داخلی و خارجی را از آن خود کرد توانسته در جشنواره پارس نیز برای تدوین این اثر جایزه بهترین تدوین را دریافت کند همچنین این مستند در جشنواره بینالمللی برزیل نیز در عرصه تدوین به عنوان بهترین تدوین جایزه دریافت کرد و او که برنده بهترین تریلر فیلم برای فیلم ترمینال غرب شده توانست برای ساخت نماهنگ بریم بالا بالاتر جایزه بهترین نماهنگ را نیز به نام خود رقم بزند.